62

—
U
-

O
-

¢ Internet subscribers have been asked to register with
the police and to sign regulations that ban producing or
retrieving information considered pornographic or “harm-
ful to the security of the nation,” South China Morning Post
(SCMP) reported. All computer networks with links to data-
bases abroad can only use lines provided by the Ministry of
Posts and Telecommunications and equipped with software
to filter information, UPI said. In September 1996, over
100 World Wide Web sites were blocked by the Chinese
authorities, SCMP reported. They include the home pages
of Al and TIN and of the Taiwan Government Information
Office. Also censored were U.S. media outlets such as the
Wall Street Journal and the Washington Post, as well as por-
nographic sites.

¢ Journalists were asked by the head of the Chinese Com-
munist Party’s (CCP) Propaganda Department, Ding
Guangen, in October to back the CCP and to give priority to
“positive news,” SCMP said. “It is necessary... to firmly guide
public opinion,” the People’s Daily quoted Ding as saying.
As part of the “spiritual civilization” campaign launched by
President Jiang Zemin, Hebei Province issued new regula-
tions requiring journalists to educate the public on “patrio-
tism, collectivism and socialism.”

¢ The publisher of the Beijing Youth Daily, Cui Enging,
was asked to resign because the paper was considered too
radical, SCMP said. Last summer the newspaper had pub-
lished an article denouncing a state-owned beverage fac-
tory that had sold poisonous yogurt drinks which had
caused the deaths of some Anhui children. After the com-
pany complained about the exposé’s effect on its business,
propaganda authorities forced Cui to resign.

¢ Publication of the Shenzhen magazine Focus has been
suspended since a Hong Kong paper reported an article in
the magazine marking the anniversary of the 1966-76 Cul-
tural Revolution, a topic banned by propaganda authori-
ties. Beijing-based Orient faces a similar setback after pub-
lishing reviews of thé works of Gu Zhun, whose ideas on
the rule of law and civil rights angered the CCP before his
death during the Cultural Revolution, Reuters reported.

¢ The U.S.-financed Radio Free Asia (RFA) was accused
by Foreign Ministry official of interfering in the internal af-
fairs of Asian countries under the “pretense of freedom of
speech,” UPI reported. In late September RFA launched a

30-minute program in Mandarin. Broadcasts in Tibetan are
scheduled to start later.

Source: China Rights Forum: The Journal of Human Rights in China, Winter
1996

Women in Action No. 2, 1997



